Konstansok, változók --------------------- A konstansok és a változók egyszerű behelyettesítésként foghatóak fel. A számokat könnyű elfelejteni, ezért inkább nevet adunk nekik. Például a ciklusok ciklusváltozóját régi szokás szerint sokan "i"-nek hívják, az index szó rövidítéseként, ami azt a számot hivatott tárolni, ahol a ciklus éppen tart a futása során. Deklaráció int i; // A változónt típusa int, ami egy 32 bites előjeles egész szám, és a neve "i". Deklaráció és definíció; int i = 0; // Értéket is adunk neki, a deklarációval egyidőben, vagyis defíniáljuk az értékét. byte b; // Deklaráció (Ez egy 8 bites egész szám. Java nyelven előjeles, C#-ban előjel nélküli) b = 2; // Definíció Ha konstansokat akarunk létrehozni, akkor használnunk kell a const (C#) vagy a final (Java) kulcsszót . const int max = 3; // max értéke használható a programban, de nem változtathatja meg az értékét a program futása során. static final int max = 3; // Ugyanaz csak Java-ban. A static kulcsszó azt jelenti, hogy nem példányszintű, hanem osztályszintű konstanst hozunk létre. A változók a program futása során változtathatják értéküket. A következő kódrészletet a Visual Studio-ban nyitott új Console Application projektünk Main függvényének törzsébe illesztve kipróbálhatjuk a változók viselkedését. Akár végig is debug-olhatjuk Az F10 billentyű nyomogatásával és a Watch window-ban figyelhetjük a változó aktuális értékét. char ch = 'H'; // Ez egy karakter string hello = ch.ToString(); // A karaktert szöveggé alakítjuk. ch = 'e'; hello += ch; ch = 'l'; hello += ch; hello += ch; ch = 'o'; hello += ch; Console.WriteLine(hello); // Kiírjuk a konzolra a végső állapotot. Console.ReadLine(); Ez egyáltalán nem hatékony módja a sztringek létrehozásának, de a változást kiválóan szemlélteti. Feladat -------- Írjuk ki konzolra az "almafa" sztringet visszafelé változók segítségével. Segítség --------- string str = "almafa"; string rts = ""; for (int i = str.Length; i >= 0; i--) // Java nyelven str.length() -et kell használni. { rts += str[i]; } Extra feladat -------------- Miért kell változókat és konstansokat használnunk a programunkban? Mi a különbség a float és a double típusok között, milyen értékeket tárolhatunk bennük? Mi az az immutable típus?